Daily Archives: 16 czerwca 2023

Podsumowanie projektu „Mobilności europejskie jako narzędzie rozwoju uczniów i kadry – edycja 2″

Kolejny Erasmus+ zrealizowany w Zespół Szkół Ekonomicznych im. Janusza Korczaka w Dębicy przechodzi do historii. Projekt „Mobilności europejskie jako narzędzie rozwoju uczniów i kadry – edycja 2″, o numerze 2022-1-PL01-KA122-SCH-000071162 został uroczyście podsumowany 30.05.2023 podczas greckiego dnia zorganizowanego przez uczestników mobilności.

Zespół Szkół Ekonomicznych im. Janusza Korczaka w Dębicy w terminie 30.04.2023 – 13.05.2023 realizował międzynarodowy projekt edukacyjny „Mobilności europejskie jako narzędzie rozwoju uczniów i kadry – edycja 2″, o numerze 2022-1-PL01-KA122-SCH-000071162. Projekt ten był realizowany w ramach programu Erasmus+ i otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej w wysokości 42 744,00 EUR. Głównym celem projektu było umiędzynarodowienie szkoły, podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, przywrócenie motywacji do nauki po okresie zdalnego nauczania oraz rozwinięcie kompetencji zawodowych związanych z komunikacją, sprzedażą, przedsiębiorczością i cyfryzacją.

Do programu mogli zgłaszać się uczniowie i uczennice klas II i III kierunków: technikum żywienia i usług gastronomicznych, technikum reklamy, technikum fotografii i multimediów, technikum ekonomisty, technikum handlowca oraz technikum rachunkowości. W procesie rekrutacji wyłoniono 25 osób, które wzięły udział w tej greckiej przygodzie! Uczniom towarzyszyło trzech nauczycieli, pełniących role opiekunów.

Tematyka projektu koncentrowała się na wykorzystaniu nowych mediów w komunikacji produktów, usług i idei. Uczniowie pogłębiali swoją wiedzę z zakresu przedsiębiorczości, ekonomii, geografii, informatyki, komunikacji i retoryki. Ich zadaniem było opracowanie w międzynarodowych zespołach stron internetowych i fanpage’ów na Facebooku, skupiających się na promocji wybranych produktów.

Podczas mobilności uczestnicy brali udział w różnorodnych zajęciach, jak wykłady, lekcje, warsztaty, wizytacje i ćwiczenia praktyczne, realizowane w języku angielskim. Poza zajęciami merytorycznymi, program mobilności przewidywał dwie całodniowe wycieczki po atrakcjach turystycznych regionu Tesalii i Riwiery Olimpijskiej. Podczas programu kulturowego uczniowie mieli możliwość zwiedzenia wielu pięknych miejsc w Grecji. Odwiedzili Meteory – majestatyczne masywy skalne z usadowionymi na ich szczytach wiekowymi klasztorami, które są wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Uczestnicy również zwiedzili Saloniki, drugie co do wielkości miasto w Grecji, pełne zabytków i kultury. Odbyły się także wycieczki do miejsc takich jak PALIOS PANTALEIMON oraz zamek PLATAMONAS.

Po powrocie z mobilności uczniowie zorganizowali w szkole dzień grecki, podczas którego zaprezentowali efekty swojej pracy. Przedstawili kampanię marketingową, którą opracowali dla wybranych produktów, oraz podzielili się swoimi doświadczeniami z programu kulturowego i czasu spędzonego w Grecji. Wydarzeniu towarzyszyły prezentacje, a uczestniczyli w nim uczniowie klas pierwszych i drugich, nauczyciele, dyrektor szkoły oraz gość specjalny – Pani Anna Wilczyńska, Dyrektor Wydziału Edukacji. Na koniec uczniowie zaprezentowali certyfikaty uczestnictwa, które zostały im wręczone ostatniego dnia mobilności w Grecji.

Projekt „Mobilności europejskie jako narzędzie rozwoju uczniów i kadry – edycja 2″ okazał się nie tylko niezapomnianą przygodą dla uczniów Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Janusza Korczaka w Dębicy, ale także przyniósł wiele korzyści edukacyjnych i rozwojowych. Uczestnicy zdobyli nowe umiejętności, rozwijali kompetencje zawodowe i międzykulturowe, a także nawiązali międzynarodowe kontakty, które mogą przyczynić się do dalszego rozwoju osobistego i zawodowego. Dla uczestników był to nie tylko wyjątkowy czas spędzony w Grecji, ale także okazja do poszerzenia horyzontów, zdobycia cennych doświadczeń i zapewnienia sobie lepszych perspektyw na przyszłość.

Autor: Marta Wypasek

POWIATOWY TURNIEJ DEBAT OKSFORDZKICH

14 czerwca w Starostwie Powiatowym w Dębicy odbył się Powiatowy Turniej Debat Oksfordzkich.

W turnieju wzięli udział uczniowie pięciu szkół ponadpodstawowych z powiatu dębickiego. Wystartowały drużyny: Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego w Jodłowej, Liceum Ogólnokształcącego im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie, II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. J. Twardowskiego w Dębicy, Zespołu Szkół Ekonomicznych im. J. Korczaka w Dębicy, Zespołu Szkół nr 2 im. E. Kwiatkowskiego w Dębicy.

Naszą szkołę reprezentowali: Karol Cukla (1ab), Dariusz Stasiak (3a), Amos Lescio (2a), Dorota Ryba (1ab), Tytus Szerszeń (3a), Emilia Kaczor (2a). W przygotowaniach do turnieju mówcom pomagali ich koledzy z Grupy Debatanckiej Ekonomika: Gabriela Bal (1ab), Klaudia Pieniążek (1ab), Paweł Wolak (2a). Warto podkreślić, że bardzo odpowiedzialną rolę miała Klaudia Pieniążek, która grała w „papier, kamień, nożyce” z oponentami o pierwszeństwo losowania i po każdorazowym sukcesie losowała, czy drużyna będzie po stronie propozycji, czy po stronie opozycji.  Mając dużo szczęścia, trafnie wybierała taką stronę, o jaką prosili ją koledzy z drużyny.

Drużyny miały za zadanie bronić lub negować wylosowane tezy:

  • Głównym celem wypraw w kosmos powinny być badania naukowe, a nie kolonizacja.
  • Rozwój dziennikarstwa niezależnego przynosi więcej szans niż zagrożeń.
  • Uczniowie powinni otrzymać wynagrodzenie finansowe za naukę w szkole.
  • Granicą wolności słowa jest dobro drugiego człowieka.

Zmagania oceniało jury, tzw. Loża Mędrców, w której zasiadali m.in. wicestarosta Adam Pieniążek, Janusz Grajcar – dziennikarz Tygodnika Obserwator Lokalny, Artur Getler z Muzeum Regionalnego w Dębicy, Magdalena Gajda z Fundacji Alegoria.

W roli marszałka wystąpił Marcin Lewandowski – Prezes Fundacji Alegoria oraz pomysłodawca Tarnowskiej Ligi Debatanckiej.

W pojedynku na argumenty zmierzyliśmy się z uczniami II LO w Dębicy, LO w Jodłowej oraz ZS nr 2 w Dębicy.

Po emocjonujących starciach drużyna Kwiatka  zdobyła pierwsze miejsce, a drużyna Ekonomika miejsce drugie.  

Debata oksfordzka to bardzo wymagająca i wszechstronnie kształcąca metoda nauczania. Udział w tej formie dyskusji stwarza okazję do pogłębienia swojej wiedzy, daje możliwość spojrzenia na omawiane zagadnienia z wielu stron, przygotowuje do wystąpień publicznych, mobilizuje do słuchania innych, kształtuje poczucie odpowiedzialności za swoje słowa oraz wyrabia szacunek dla oponentów.

Gratuluję debatantom Ekonomika wspaniałych mów, wysokiego poziomu dyskusji, przygotowania merytorycznego, dobrej komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zdolności szybkiego myślenia, ale przede wszystkim umiejętności współpracy w grupie i postawy koleżeńskiej, która została zauważona i podkreślona przez jednego z sędziów z Loży Mędrców.

Beata Szypułka