Opis projektu pt. „Nowoczesny zawodowiec – szansą na przyszłość”
złożonego w odpowiedzi na nabór nr FEPK.07.13-IP.01-002/23 w ramach
programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027
Numer projektu: FEPK.07.13-IP.01-0016/23
PRIORYTET 7 FEPK.07 Kapitał ludzki gotowy do zmian
DZIAŁANIE 07.13 Szkolnictwo zawodowe
Projekt to odpowiedź na przeprowadzoną w okresie IX-X 2023 r. indywidualną diagnozę potrzeb Technikum nr 3 w Zespole Szkół Ekonomicznych im. Janusza Korczaka w Dębicy dla którego organem prowadzącym jest Powiat Dębicki. Diagnoza szkoły obejmuje analizę potrzeb całego jej środowiska, uczniów/uczennic, nauczycieli/ek, oczekiwań pracodawców i potrzeb lokalnego/regionalnego rynku pracy, potrzeb związanych z dostosowaniem pracowni kształcenia zawodowego do warunków panujących w rzeczywistym środowisku pracy. W wyniku spotkań dyrekcji szkoły z nauczycielami pedagogiem i psychologiem wspólnie przeprowadzono diagnozę i ustalono najbardziej efektywne rozwiązania w zakresie zdiagnozowanych potrzeb edukacyjno-rozwojowych uczniów, w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, kompetencji społecznych oraz kompetencji społeczno-emocjonalnych, rozwój kompetencji i umiejętności niezbędnych na rynku pracy w zakresie kształcenia zawodowego. Wciąż zmieniający się rynek pracy oraz nowe trendy gospodarcze i dynamicznie rozwijające się społeczeństwo wiedzy, wymuszają odpowiednie dostosowanie programów i metod nauczania ze szczególnym zwróceniem na rozwój kompetencji kluczowych, kompetencji społecznych oraz kompetencji i umiejętności zawodowych. Istotne w tym aspekcie jest również dokładne rozpoznanie oczekiwań pracodawców oraz wspieranie ich aktywnego uczestnictwa w procesie kształcenia uczniów. Wspieranie tworzenia nowych form i kierunków kształcenia przyczyni się do poszerzenia możliwości zdobywania przez uczniów wiedzy teoretycznej i praktycznej adekwatnej do wymagań współczesnej gospodarki. Na podstawie diagnozy stwierdzono m.in., że uczniowie w toku całego procesu kształcenia zawodowego otrzymują niskie wyniki w nauce. Rodzi to prawdopodobieństwo niepowodzeń np. przerwanie nauki lub niezdany egzamin zawodowy. Wobec czego niezbędna jest realizacja bogatego wachlarza zajęć dodatkowych, staży uczniowskich i innych form wsparcia rozwijających kompetencje i umiejętności o których mowa powyżej, w ścisłym powiązaniu z potrzebami rynku pracy. Wspierane będą również działania z zakresu edukacji ekologicznej i na rzecz zrównoważonego rozwoju w wymiarze środowiskowym, prowadzące w efekcie do lepszego dostosowania umiejętności i wiedzy do potrzeb rynku pracy w obliczu zielonej transformacji. Dodatkowo z racji na obecność w szkole uczniowie, u których stwierdzono specjalne potrzeby edukacyjno-rozwojowe w tym osoby z niepełnosprawnościami, niezbędne jest wsparcie dedykowane tej grupie. Biorąc pod uwagę, że umiejętności i kompetencji społeczne, które w dużym stopniu determinują pierwsze wrażenie jakie będzie miał o uczniach przyszły pracodawca, w projekcie uwzględniono również i ten aspekt. Odpowiedzią na to będzie zorganizowane doradztwo zawodowe uczniów. Zgodnie z diagnozą potrzeb w projekcie uwzględniono wsparcie dedykowane Nauczycielom/kom kształcącym w obszarze zawodowym. Ponadto mając na uwadze stwierdzone istotne rozbieżności w zakresie wyposażenia/dostosowania pracowni zawodowych do rzeczywistych warunków panujących w danym środowisku pracy, na podstawie rozmów z pracodawcami, stwierdzono konieczność doposażenia pracowni kształcenia zawodowego.
Projekt dedykowany jest łącznie do 486 uczniów i 21 nauczycieli
Za główne formy wsparcia obrano:
– doskonalenie zawodowe nauczycieli/nauczycielek
– doskonalenie kompetencji oraz umiejętności zawodowych uczniów i uczennic
– zajęcia dedykowane uczniom i uczennicom z zakresu doradztwa zawodowego
– staże uczniowskie u pracodawców dla uczniów/uczennic
– doposażenie pracowni zawodowych
Zaplanowane działania są uzupełnieniem dotychczasowej oferty szkoły skierowanej do uczniów oraz nauczycieli. Przyczynią się do wyposażenia uczniów w kompetencje, umiejętności, które stanowią odpowiedź na zgłoszone zapotrzebowanie pracodawców. Realizacja przedsięwzięć przełoży się na uatrakcyjnienie absolwentów jako przyszłych pracowników, zwiększając ich szansę na zatrudnienie na regionalnym i lokalnym rynku pracy.
Projekt realizowany na każdym etapie w ścisłej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w tym z pracodawcami.
Planowany okres realizacji
od 01.05.2024 r. do 31.08.2026 r.
Cel główny:
Wzrost efektywności i jakości nauczania poprzez dostosowanie kompetencji kluczowych, zawodowych, społecznych i społeczno-emocjonalnych 486 U(332K) i 21N(15K) oraz doposażenie 6 pracowni kształcenia zawodowego w okresie 01.05.24r.-31.08.2026r. w ścisłej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Efektem wsparcia będzie podniesienie kompetencji kluczowych, społeczno-emocjonalnych umiejętności i kompetencji zawodowych oraz motywacji U do poszerzania wiedzy i umiejętności w zawodzie, zaszczepienie w nich pasji do zawodu, wzmocnienie szansy na ukończenie nauki w szkole zawodowej, zwiększenie zdawalności z egzaminów zawodowych. Podniesienie kompetencji nauczycieli/ek.
Otrzymane formy wsparcia w projekcie to:
– doskonalenie zawodowe nauczycieli/nauczycielek
– doskonalenie kompetencji oraz umiejętności zawodowych uczniów i uczennic
– zajęcia dedykowane uczniom i uczennicom z zakresu doradztwa zawodowego
– staże uczniowskie u pracodawców dla uczniów/uczennic
– doposażenie pracowni zawodowych
Wartość projektu
Wartość projektu: 5 557 716,12 zł.
Dofinansowanie: 5 021 744,51 zł otrzymane ze środków Unii Europejskiej.
SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM udzielenia wsparcia w projekcie