Udział młodzieży Ekonomika w Powiatowym Turnieju Debat Oksfordzkich
10 i 11 czerwca w Starostwie Powiatowym w Dębicy odbył się Powiatowy Turniej Debat Oksfordzkich.
W turnieju wzięli udział uczniowie czterech szkół ponadpodstawowych z powiatu dębickiego. Wystartowały drużyny: Liceum Ogólnokształcące im. Bartosza Głowackiego w Jodłowej, II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. J. Twardowskiego w Dębicy, Zespołu Szkół Ekonomicznych im. J. Korczaka w Dębicy, Zespołu Szkół nr 2 im. E. Kwiatkowskiego w Dębicy.
Naszą szkołę reprezentowali:
Karol Cukla (2ab), który jako pierwszy mówca w sposób spokojny i opanowany pokazywał, jak drużyna rozumie daną tezę, jakie wobec niej zajmuje stanowisko oraz jaka jest jej zdaniem oś sporu w debacie.
Jakub Szewc (1a), jeden z najlepszych mówców drużyny, wprowadzał i uzasadniał argumenty, które potwierdzały tezę. Błyskotliwie odpowiadał na pytania opozycji, a swoimi pytaniami wzbudzał strach u oponentów.
Klaudia Pieniążek (2ab), która ze swoim naturalnym talentem oratorskim wcieliła się w rolę pierwszego doradcy. Jej trafnie dobrane argumenty, umacniały stanowisko drużyny.
Maksymilian Piątek (1a), przyjął rolę drugiego doradcy, a w czasie debaty niejednokrotnie wykazał się dużą wiedzą ekonomiczną. W ostatniej debacie wygłosił mocne ad vocem, które wywołało ogromne wrażenie nie tylko na przeciwnikach, ale zgromadzonej na sali publiczności.
Jakub Babicz (1a) najlepszy kontrargumentujący drużyny, który niejednokrotnie punktował błędy logiczne oponentów i zły dobór przykładów. W czasie turnieju wykazał się bardzo dobrym myśleniem krytycznym i analitycznym.
Dorota Ryba (2ab), której przypadło jedno z najważniejszych zadań, czyli podsumowanie argumentów drużyny. Jako czwarty mówca wywiązała się z tego zadania w sposób profesjonalny, a jej wystąpienia z całą pewnością były jednymi z najbardziej zapamiętanymi przez słuchaczy ze względu na ciekawe i obrazowe przykłady.
Nieocenioną pomocą w czasie przygotowań do turnieju były osoby wspierające drużynę. Warto tutaj wymienić: Joannę Żak (1a), Gabrielę Bal (2ab), Pawła Wolaka (3a), którzy pomagali w argumentowaniu, szukaniu odpowiednich przykładów i obrazowaniu stanowiska drużyny.
W ciągu dwóch dni turnieju drużyny debatowały na następujące tematy:
- Poznanie i zrozumienie świata nie powinno być ważniejsze od rozwiązywania realnych ludzkich problemów praktycznych.
- Popularyzacja gatunku true crime w książkach, filmach i podcastach przyniosła więcej szkód niż pożytku.
- Z perspektywy młodego pracownika preferowałbym pracę za niższą pensję, ale większą ilością benefitów pozapłacowych, ponad pracę za wyższą pensję, ale z brakiem benefitów.
- Powinno się wprowadzić system podatkowy, zgodnie z którym wysokość podatku dochodowego jest zależna od liczby posiadanych dzieci.
- Firmy z branży mediów społecznościowych powinny swobodnie decydować, jak radzić sobie z hejtem na ich platformach.
- Nauka historii lokalnej powinna być równie ważna jak historia ogólnokrajowa w programie nauczania.
Debata oksfordzka to bardzo wymagająca i wszechstronnie kształcąca metoda nauczania. Udział w tej formie dyskusji stwarza okazję do pogłębienia swojej wiedzy, daje możliwość spojrzenia na omawiane zagadnienia z wielu stron, przygotowuje do wystąpień publicznych, mobilizuje do słuchania innych, kształtuje poczucie odpowiedzialności za swoje słowa oraz wyrabia szacunek dla oponentów.
Dziękuję MÓWCOM EKONOMIKA za godne reprezentowanie Szkoły.
Beata Szypułka